Forcas kunder får intelligent Solvens II-løsning

Forca har i tæt samarbejde med sine kunder udviklet en fremtidssikret og sammenhængende Solvens II-løsning, der kan skaleres til den enkelte kundes behov. Forcas fire kunder har med løsningen oplevet et klart kvalitetsløft fra beregning til rapportering.  

Nøgleord
Solvens II, aktuarservice, risikostyring, compliance, rapportering, it-service

Services:

En omkostningstung opgave

Implementeringen af Solvens II kan være forretningskritisk og krævende for både store og mindre pensionsselskaber og pensionskasser, da det er en omkostningstung opgave at få systemer og organisationen til at leve op til Solvens II-regelsættet.

Den udfordring stod Forcas kunder, Lærernes Pension, PKA og Pædagogernes Pension også overfor og valgte at gå sammen om udviklingsomkostningerne til en ny Solvens II-løsning, der kan tilpasses den enkelte kundes behov. 

Der har været tale om en meget effektiv eksekvering fra Forcas side og stor involvering af os i hele processen samt samarbejde på tværs om udviklingen af Solvens II-løsningen. Projektet er ubetinget en succes, der både erkendelsesmæssigt og teknisk har bidraget til bedre risikostyring i Lærernes Pension

Hurtig agil udvikling af kompleks løsning

I samarbejde med sine kunder har Forca via agil tilgang og scrum udviklingsmetode udviklet et intelligent Solvens II-program med udgangspunkt i de lovgivningsbestemte krav. Udviklingen af Forcas Solvens II-løsning er sket på baggrund af kundernes behov, og Forcas tre ejere, Lærernes Pension, Pædagogernes Pension og PKA deltog alle i projektets udvikling.

Ansvarshavende aktuar i Lærernes Pension, Jesper Brohus, fortæller om, hvordan det har været at være del af et agilt udviklingsprojekt;

 

”Én af grundene til Forcas Solvens II-programs succes er det brede samarbejde på tværs af afdelinger og faggrupper i Forca. Lige præcis sådan som god risikostyring bør foregå. Forcas agile tilgang gjorde det muligt hurtigt og effektivt at udvikle en sammenhængende Solvens II-model”.

 

Solvens II-programmet er også fremtidssikret, da det udvikles og tilpasses i tråd med, at lovgivningen ændrer sig. Udviklingen og vedligeholdelsen er Forcas kunder også fælles om, hvilket giver omkostningsfordele. 

Forcas Solvens II-løsning gør det let at overholde komplekst regelsæt

Samarbejdet har resulteret i en sammenhængende og intelligent løsning, der håndterer rapporteringer og beregninger i ét flow. Løsningen indbefatter også et automatiseret flow til de efterfølgende indberetninger, som sikrer en stringent kvalitetssikrings- og godkendelsesproces.

Forcas fire kunder kører i dag på Solvens II-løsningen og har oplevet et klart kvalitetsløft af beregninger og rapporteringer med implementeringen af programmet. Samtidig mindsker den automatiserede løsning nøglepersonafhængigheden og sparer ressourcer for kunderne især på aktuarsiden.

Yderligere er løsningen skalérbar, og nuværende såvel som nye kunder kan vælge en samlet løsning eller enkelte moduler fx cash flows og dermed også graden af involvering og kontrol. Uanset løsning får man som kunde i Forca en gevinst og en omkostningsreduktion i og med, at man ikke skal implementere og drive hele løsningen selv.

Vil du vide mere?

Forretningsdirektør

Lene Mortensen 39457325

Som besøgende på siden accepterer du automatisk, at vi bruger cookies. Vi bruger primært cookies til at forbedre brugeroplevelsen og til statistik. Du kan læse om vores cookiepolitik.

Luk

Som besøgende på siden accepterer du automatisk, at vi bruger cookies. Vi bruger primært cookies til at forbedre brugeroplevelsen og til statistik. Du kan læse om vores cookiepolitik.

Luk