Samfundsansvar

I Forca vurderer vi løbende, hvordan vi bedst muligt kan leve op til vores samfundsansvar, herunder muligheden for at Forca kan påvirke miljø, menneskerettigheder og samfundet positivt.

Forca bidrager med at levere pensionsservices af høj kvalitet i form af pensionsrådgivning af medlemmer, grundlæggende drift af vores ejeres og kunders infrastruktur og udvikling og implementering af brugbare, fremtidssikrede løsninger.

Vores ambition er at levere den mest attraktive pensionsserviceplatform til vores ejere, kunder og deres medlemmer. Pensionsmedlemmerne i Lærernes Pension, Pædagogernes Pension og PKA er blandt andet lærere, pædagoger og sygeplejersker, der varetager grundlæggende funktioner i samfundet, som vi alle nyder godt af. Forca bidrager gennem sine services til at skabe øget tryghed i arbejdslivet og en god pensionstilværelse for disse pensionsmedlemmer, som har valgt at dedikere deres arbejdsliv til at tage sig af andre. Forca er et fællesskab, etableret af ejerne for at skabe stordriftsfordele, som kommer pensionsmedlemmerne til gavn. Desuden er vi i Forca til stadighed optaget af, hvordan vi som arbejdsplads kan bidrage til fællesskabet og samfundet på en ansvarlig og positiv måde.

Du kan læse nærmere om Forcas hovedaktiviteter i 2022 i ledelsesberetningen i vores årsrapport.

Menneskerettigheder

Forca respekterer og støtter menneskerettighederne som udtrykt i International Bill of Human Rights. Desuden arbejder Forca med at forhindre krænkelse af menneskerettigheder blandt andet gennem vores krav til vores leverandører samt beskyttelse af persondata.

Persondatabehandling

I Forca behandler vi en stor mængde persondata på både medlemmer og medarbejdere, hvorfor Forca har stort fokus på databeskyttelse. Bestyrelsen i Forca har vedtaget en politik for behandling af personoplysninger, som danner rammen for al behandling af persondata i Forca. Politikken har til formål at sikre, at der udvikles og fastholdes en effektiv beskyttelse og behandling af persondata, herunder at minimere de risici, der er forbundet med behandlingen.

Forcas persondatapolitik er forankret i forretningsgange og arbejdsbeskrivelser, der fastlægger retningslinjer for den konkrete behandling af personoplysninger.

 

I 2022 har Forca arbejdet med at:

  • Skabe løbende opmærksomhed om persondata og persondatabeskyttelse i organisationen
  • Ajourføre fortegnelser og GDPR-risikovurdering, herunder løbende vurdering og tilsyn med vores databehandlere
  • Udarbejde Transfer Impact Assesments (TIA’er) og cloud-vurderinger i forbindelse med eksisterende outsourcing-aftaler
  • Udarbejde et nyt risikorammeværk til optimering af processen for godkendelse af nye persondatabehandlinger, herunder nye leverandører og projekter

Som dokumentation for, at vi lever op til persondataforordningen, har vi i en årrække fået udarbejdet en ISAE 3000 revisionserklæring, og dette gælder også for år 2022. Gennem denne erklæring kan vi dokumentere, at vi lever op til kravene om databeskyttelse og IT-sikkerhed, og at vi er en ansvarlig samarbejdspartner.

Forcas dataetiske principper tager afsæt i branchens fortolkning og vurdering af niveauet for dataetik. I Forca tager vi løbende stilling til det dataetiske niveau og sikrer, at organisationen arbejder med data inden for de etiske rammer, vi har fastsat.

 

Sociale forhold og medarbejderforhold

Løn og arbejdsvilkår i Forca ligger på samme niveau som andre virksomheder i den danske finansielle sektor, og vi tilbyder vores medarbejdere en attraktiv arbejdsplads med gode rammer. I Forca har vi herudover et særligt fokus på medarbejderudvikling, trivsel, balance i arbejdslivet og diversitet.

Medarbejderudvikling

Forcas personalepolitik har til formål at understøtte, at Forca når sine strategiske mål, samtidig med at medarbejderne oplever både arbejdsglæde samt personlig og faglig udvikling via samarbejde og gensidig respekt. I Forca er leder og medarbejder forpligtet til at drøfte kompetenceudvikling, medarbejderudvikling og jobmobilitet igennem hele ansættelsesforløbet.

Forca har i 2022 udrullet et nyt koncept for medarbejderudviklingssamtaler. Det nye koncept, MUST, står for Mål, Udvikling, Samarbejde & Trivsel, som er de centrale temaer, der skal drøftes mellem medarbejder og leder flere gange årligt. Det drøftede registreres, der følges op, og dialogen fortsætter på den måde om hvert tema. I Forca mener vi, at hyppig, løbende dialog om de fire temaer er afgørende for såvel udvikling som trivsel, og derfor understøtter vi med vores MUST-koncept denne udvikling.

Medarbejderudvikling kan handle om såvel konkrete, faglige kompetencer som om personlige kompetencer. Denne udvikling kan ske gennem ekstern eller intern uddannelse, specifikke kompetenceudviklingsprogrammer, generelle kurser, jobrotation, coaching, sidemandsoplæring, on-the-job-training osv. Forca betaler for og yder frihed til uddannelse, der opfylder ovenstående efter aftale med den enkelte medarbejder.

Af særlige kompetenceudviklingstiltag i 2022 har Forca:

Gennemført træning af vores pensionsrådgivere, faciliteret af en ekstern partner. Hovedformålet har været at sætte struktur på henholdsvis den telefoniske rådgivning og webrådgivningen, som et led i ambitionen om, sammen med vores kunder, at sætte nye standarder for medlemsrådgivningen.

 

Igangsat et omfattende ledelsesudviklingsprogram for alle personaleledere samt ledere i den agile organisation. Ledelsesudvikling er en vigtig strategisk prioritet for Forca og indeholder et potentiale til at videreudvikle Forca som organisation. Ledelsesudviklingsprogrammet bygger på en grundværdi om, at ’Alle har ret til en god leder’. Alle cirka 40 ledere i Forca har deltaget i programmet, der kører frem til medio 2023. Programmet har til formål at styrke den samlede ledelseskraft i Forca samt at skabe et ensartet ledelsesfundament og en ledergruppe, som samarbejder på tværs med det fælles mål at udvikle Forca som virksomhed og understøtte den strategiske rejse, som Forca er på.

Trivsel

Forca vurderer, at der ikke er væsentlige risici i det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Relativt er den største risiko stress og manglende balance i arbejdslivet.

Forca har i september 2022 gennemført en engagementsmåling, som gav et generelt billede af engagementet i virksomheden samt omfattende kvalitativt input til, hvordan Forca kan forbedres som arbejdsplads. Det overordnede resultat af målingen blev 3,0 ud af 4,0.

I engagementsmålingen blev der specifik spurgt ind til engagement og trivsel i selve arbejdet, herunder:

  • Indflydelse på egne arbejdsopgaver
  • Indflydelse på tilrettelæggelse af arbejdsdag og arbejdstid

Disse to spørgsmål adresserer elementer, som er væsentlige for den daglige trivsel, og Forca scorer i gennemsnit 3,1 ud af 4 mulige point i denne kategori, hvilket er tilfredsstillende. Desuden gik 18% af de kvalitative svar på spørgsmålet ’Hvad er det bedste ved at være ansat i Forca’ på fleksibilitet og arbejdsopgaver.

2022 har været et år, hvor Forcas medarbejdere har været under pres på grund af underbemanding. Forca gik ind i 2022 med et lavere medarbejderantal end det budgetterede, og derfor har Forcas medarbejdere skullet levere ekstra meget, samtidig med at de har skullet tage imod og introduceret et stort antal nye kolleger.

Forca har i 2022 ansat mange nye medarbejdere og har derfor haft stort fokus på onboarding for at sikre, at de nye medarbejdere blev modtaget godt og effektivt, så de hurtigt kunne indgå i opgaveløsningen. Forca har blandt andet videreudviklet på en pre-boarding portal, som nye kolleger introduceres til allerede ved underskrift af ansættelseskontrakten, samt udvidet og tilpasset sit introduktionsprogram løbende. Arbejdet med at effektivisere og optimere onboarding til gavn for nye medarbejdere, eksisterende medarbejdere og ledere fortsætter i 2023 for at understøtte trivslen i hele Forca.

Sygefraværet i Forca ligger på gennemsnitligt 7,3 dage per fuldtidsansat (FTE), hvilket er højere end i 2021. Dette skyldes til dels et stort sygefravær grundet Corona i starten af 2022, men også at vi igen ser flere langtidssygemeldinger, end vi gjorde i den periode, hvor samfundet var nedlukket på grund af Corona. Sygefraværet betragtes fortsat som fornuftigt og udtryk for en generelt god trivsel.

Vores løbende fokus på trivsel i hverdagen og via MUST-samtalerne har også det formål at være stressforebyggende. Oplever vi, at en medarbejder bliver ramt af stress af arbejdsmæssige eller private årsager, har både leder og HR en dialog med den pågældende medarbejder for at afdække, hvordan Forca bedst kan hjælpe. Løsningerne er individuelle og kan for eksempel være at ændre i opgavesammensætningen, reducere arbejdstiden, coaching eller psykologhjælp. Forca har også via sundhedsforsikringen, som omfatter alle medarbejdere, tilbud om forebyggelse og behandling af stress, som medarbejderen kan bruge efter behov.

Balance i arbejdslivet

Forca ønsker, at alle medarbejdere oplever en god balance i deres arbejdsliv. En god balance påvirkes såvel af det fysiske som det psykiske arbejdsliv og handler om konkret arbejdsbelastning, og om hvilke rammer og behov den enkelte medarbejder har i sit privatliv. Derfor er det vigtigt med et kontinuerligt fokus på balancen og på de elementer, som påvirker denne balance.

Arbejdsmiljøet drøftes i Forcas arbejdsmiljøorganisation og i samarbejdsudvalget. Forca har også løbende dialog med den enkelte medarbejder om, hvordan arbejdet og arbejdsdagen bedst muligt kan tilrettelægges med udgangspunkt i Forcas fleksible arbejdstid. Det kan for eksempel være ved lejlighedsvist hjemmearbejde, deltidsarbejde i en periode eller andet. Det er væsentligt for Forca, at medarbejderen oplever en hverdag, hvor der er god balance mellem arbejde og fritid. Med fleksibel arbejdstid er det særligt væsentligt, at leder og medarbejder har løbende dialog om arbejdsmængden, hvilket også i 2022 var vigtigt. I de nye MUST-samtaler, hvor trivsel løbende er på agendaen, har leder og medarbejder mulighed for også at drøfte balancen i arbejdslivet.

I engagementsmålingen fra september 2022 blev medarbejderne spurgt til følgende: ’Jeg har for det meste en passende balance i mit arbejdsliv (mellem arbejdsmængde, arbejdstid og fritid)’, og på dette svarede 78% ’I høj grad’ eller ’I meget høj grad’. 5% svarede ’I lav grad’ eller ’Slet ikke’.

Rammerne for fleksibel tilrettelæggelse af hverdagen er afgørende for, at medarbejderne oplever balance i arbejdslivet. Derfor har vi også i 2022 forbedret disse rammer via vejledning og teknisk udstyr så Forcas medarbejdere i langt højere grad kan afvikle og deltage i hybridmøder og onlinemøder. Det understøtter den fleksibilitet, vi gerne vil fremme via vores hjemmearbejdspolitik, som i 2022 er blevet opdateret til at afspejle de nye retningslinjer fra Arbejdstilsynet.

Diversitet

Forca ønsker at fremme diversitet og inklusion og er imod enhver form for forskelsbehandling på baggrund af race, hudfarve, køn, religion, politisk overbevisning, nationalt tilhørsforhold eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse.

Specifikt vedrørende diversitet og køn har Forca siden selskabets etablering haft en målsætning om en ligelig fordeling af mænd og kvinder i Forcas ledelse, og denne målsætning forsøger vi at opfylde gennem rekruttering, uddannelse og lederudvikling. I 2022 var der 48,5% kvinder og 51% mænd blandt ledere med personaleansvar i Forca. I Forcas topledelse er kønsdiversiteten 42% kvinder og 58% mænd.

Forcas bestyrelse har i 2022 besluttet måltal for kønsdiversitet i bestyrelsen, så der skabes større diversitet senest i 2026. Desuden har Forca en politik for antallet af mænd og kvinder i Forcas ledelse.

I 2022 har Forca også implementeret en ny barselspolitik, som ligestiller mænd og kvinder i forhold til barsel og forældreorlov. Forca tilbyder såvel mandlige som kvindelige ansatte 26 ugers barsel med fuld løn efter fødselstidspunktet. Dermed understøtter Forca den nye barselslov, som trådte i kraft i august 2022, og som betyder mere fleksibilitet for forældre til at fordele barselsorloven ligeligt.

For at understøtte ønsket om diversitet har Forca i 2022 underskrevet ’Diversitetspagten’ i Dansk Erhverv. ’Diversitetspagten’ er en fælles hensigts- og handlingserklæring, som har til formål at skabe bedre rammevilkår og fælles handling for diversitet i det danske erhvervsliv. ’Diversitetspagten’ indeholder 15 anbefalinger til bedre rammevilkår. Desuden indeholder den fem transformationsprincipper, som Forca gennem sin tilslutning til ’Diversitetspagten’ har forpligtet sig til at arbejde med for at understøtte forandringen til fordel for øget diversitet. Mere end 50 medlemsvirksomheder i Dansk Erhverv har underskrevet ’Diversitetspagten’. Forca er desuden indtrådt i Dansk Erhvervs diversitetsnetværk, som er et samlingspunkt og forum for Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder, der ønsker viden, sparring og vejledning til arbejdet med diversitet, mangfoldighed og inklusion.

ESG-nøgletal

Forca har i 2022 i tillæg til den lovpligtige rapportering på vores samfundsansvar valgt at rapportere på en række ESG-nøgletal for at fortælle yderligere om vores påvirkninger på miljø, klima og sociale og ledelsesmæssige forhold.

ESG tabel V1.png

ESG Hoved- og nøgletal er udarbejdet i overensstemmelse med vejledningen udarbejdet af FSR – danske revisorer, Nasdaq og Finansforeningen. En nærmere beskrivelse af metoderne til opgørelse af nøgletallene kan findes på FSR – danske revisorers hjemmeside.

Miljø og klima

Forca er som servicepartner en virksomhed uden egentlig vareproduktion, og derfor er der ingen væsentlig miljøbelastning og lav risiko for negativ påvirkning af klimaet. Vi har endnu ikke en politik på området, men vi tilstræber at nedbringe energiforbruget i vores bygning mest muligt og at bidrage til den grønne omstilling ved at indkøbe og gøre brug af grøn strøm, da vores væsentligste energibelastning er vores strømforbrug.

Forcas eksterne datacenter GlobalConnect har ’Energy Efficiency Certificate’ med A+ rating i energieffektivitet. Derudover er de medlem af FN`s Global Compact Initiativ, og som sådan forpligtet til

at arbejde ud fra ti principper, som blandt andet omhandler klima, socialt ansvar og antikorruption.

Forcas samlede energiforbrug er i 2022 steget med 12% sammenlignet med 2021. Forca har oplevet et fald i energiforbruget fra vores eksterne datacenter på 4,4%, mens energiforbruget i eget domicil er steget med 14,6 %. Dette skyldes, at mange har arbejdet hjemmefra i 2021 grundet pandemien, og samtidig er vi blevet flere medarbejdere i Forca.

Forca har eget solcelleanlæg på vores tag, som har produceret 15,4% mere energi end i 2021. Dette har medvirket til, at andelen af egenproduceret grøn energi er steget fra 16% i 2021 til 17% i 2022.

Forca har iværksat en kampagne for at nedbringe energiforbruget, hvor medarbejdere er blevet inddraget i processen og er kommet med input til tiltag. Forcas domicil er generelt energioptimeret, og tiltag, som nudging og fokus på, at alle har et ansvar, er blevet implementeret. Derudover indtænkes energiforbrug også ved indkøb.

Se ESG-skema for data for blandt andet energiforbrug, vandforbrug og andel af vedvarende energi.

I 2022 har Forca bidraget til den grønne omstilling på disse punkter:

Bæredygtighed

Forca har etableret et 790 m2 stort solcelleanlæg på taget af bygningen. Det stod færdigt i februar 2021. Siden etablering har anlægget realiseret en CO2-reduktion på 43 tons, hvoraf de 25 tons er realiseret i 2022. Dette har givet en omkostningsreduktion på 258.000 kr. Anlægget har siden etablering kørt uden driftsstop, og Forca har derfor fået fuld effekt af investeringen siden etablering.

Forca har ydermere fornyet vores RECS-certifikat (Renewable Energy Certificate System) til resten af 2023. Certifikatet er et tillæg til Forcas el-aftale, som betyder, at vi indkøber grøn strøm fra vindmøller svarende til den mængde strøm, vi bruger. På den måde bidrager Forca til, at der bliver etableret flere vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller.

Kantinedrift

Forca har sammen med vores samarbejdspartner på kantinedrift, Meyers kantiner, haft et særligt fokus på at reducere CO2-udledning på de fødevarer, der indkøbes og serveres i vores kantine. Der er særligt fokus på råvarer i sæson, mindre forbrug af især kød med stor klimapåvirkning samt indkøb af fødevarer med moderat klimapåvirkning. Det fokus har fastholdt CO2-udledningen på 2021-niveau, hvor den blev reduceret betragteligt, samtidig med at der er flere, der spiser i kantinen.

Kantinen i Forca har sølvmærke i økologi (mellem 60-90% økologi). Den gennemsnitlige økologiprocent i kantinen i Forca ligger på 60,5%.  

Antikorruption og bestikkelse, herunder etiske retningslinjer

Forca har etableret et ’Kodeks for god adfærd’, der beskriver, hvordan vi ønsker at drive virksomheden, og hvordan vores medarbejdere og ledere skal agere for at sikre en forretningsadfærd, moral og etik, der beskytter den enkelte og Forca mod korruption og bestikkelse. Forcas ’Kodeks for god adfærd’ er den fælles ramme for, hvordan vi gennem vores adfærd udviser god etisk forretningsskik. Kodekset understøtter forebyggelse af uetiske eller uredelige handlinger. Den er ikke en udtømmende oversigt over alle regler og forventninger, men baserer sig på og supplerer Forcas politikker, retningslinjer, forretningsgange samt Forcas medarbejderhåndbog. Alle medarbejdere i Forca er forpligtede til at kende og efterleve dette kodeks for god adfærd i Forca.

Vi har desuden særligt fokus på ESG-relaterede emner – primært under overskrifterne:

  • Rådgivning
  • Leverandørkæde og samarbejdspartnere
  • Skat, hvidvask og databeskyttelseslovgivningen
  • Miljø og klima

Der er ikke konstateret afvigelser fra Forcas etiske retningslinjer i 2022.

Forca har en skattepolitik med en ansvarlig og transparent tilgang til skat med en målsætning om at fastholde et højt omdømme, også for så vidt angår skat. Forca vil efterleve alle love i overensstemmelse med internationalt anerkendte skatteprincipper som initieret på EU- eller OECD-niveau.

Vi forsøger også løbende at sikre Forca mod korruption og bestikkelse ved at iværksætte konkrete foranstaltninger og kontroller, der bidrager til at undgå, at vi udsættes for finansiel svindel og begrænse risikoen for, at Forca, der dagligt håndterer pengeoverførsler og andre finansielle transaktioner, bliver udnyttet til hvidvask af ulovlige midler eller terrorfinansiering.

Yderligere drøftes og vurderes risikoen for cyberkriminalitet hyppigt som led i Forcas arbejde med IT-sikkerhed for blandt andet at forhindre ovenstående. Ovenstående emner præsenteres også i onboarding-kurser for at bidrage til skærpet opmærksomhed blandt nyansatte medarbejdere.

I 2022 har Forca på området IT-sikkerhed haft særlig fokus på:

  • Forca Task Force havde som følge af krigen i Ukraine tre måneder med tæt opfølgning, skærpet overvågning af sikkerhedshændelser, dialog med kunder, leverandører og sikkerhedspartnere. Endvidere etablering af nødbackup og ugentlige Ukraine-backupper med kundeudvalgte data
  • Etablering af Business continuity planer: Med udgangspunkt i et scenarie bestående af en nedetid på op til 18 timer for Forcas systemer er der etableret forretningsgange for nedetid for centrale leverancer i finans-, medlems- og aktuarområdet
  • Brown out – beredskabsøvelse: Planlagt øvelse med afbrydelse af strømmen med henblik på at være på forkant med varslede, potentielle, planlagte strømafbrydelser i Danmark
  • Stigende trusler fra cyberkriminalitet: I kølvandet af de fortsatte trusler arbejder Forca løbende med vurdering af eventuelle nye risikomitigerende tiltag, men også med løbende at forbedre og opdatere allerede implementerede værn for fortsat at stå stærkt
  • Awareness: Fortsat indsatser vedrørende awareness hos Forca og kunder i form af gennemførelse af uddannelse, e-learning og informationskampagner

Forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering

Forcas kunder er direkte omfattet af ’Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven)’, og Forca har som outsourcingpartner for kunderne de nødvendige foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme.

Forcas bestyrelse har fastlagt en hvidvaskpolitik, som skal forebygge hvidvask og finansiering af terrorisme. Vores værn for at forhindre hvidvask og finansiering af terror skal være stærke og effektive. Forcas risikovurdering af forretningsmodellen omfatter de iboende risikofaktorer, der er forbundet med kunder/medlemmer, produkter, transaktioner samt geografi. Risikovurderingen indgår som et væsentligt element i den løbende ajourføring af Forcas hvidvaskpolitik og relaterede processer samt kontroller.

Forcas og kundernes primære risiko for at blive misbrugt til hvidvask findes i den sløringsfase, der opstår ved, at midlerne kanaliseres gennem et pensionsselskab i en periode for senere at komme tilbage til medlemmet. På den måde risikerer pensionsordningerne at blive anvendt som ”opbevaringssted” for illegitime midler. Risikoen består i, at midlerne efter et tidsrum bliver trukket ud af pensionsordningen, og derfor vil fremstå som lovlige. For at værne mod dette har Forca blandt andet udarbejdet forretningsgange, arbejdsbeskrivelser, e-learning samt intern kontrol, som samlet set medvirker til at reducere risikoen.

 

Fungerer hjemmesiden ikke?


Vi kan se, at du bruger Internet Explorer. Du kan derfor opleve, at der er noget her på siden, der ikke fungerer, som det skal. Vi udvikler nemlig ikke længere forca.dk til at understøtte Internet Explorer. Årsagen er, at Microsoft ikke har opdaterer programmet siden 2019. Det betyder, at hverken funktionaliteten eller sikkerheden er tilfredsstillende.

Brug en anden browser
Vi anbefaler, at du bruger en af disse browser i stedet for:

Du er altid velkommen til at ringe til os på 39 45 73 00, hvis du oplever problemer med vores hjemmeside.