Skalerbar og robust forretningsmodel

Øget efterspørgsel og hurtig omstilling i en ny tid

I 2020 oplevede Forca en højere efterspørgsel på rådgivning fra de medlemmer, Forca servicerer på vegne af kunderne, grundet et ekstra behov for at kontakte deres pensionsselskab – fx med spørgsmål om betydningen af uroen på aktiemarkederne eller pandemien for deres pensionsopsparing. Men også pensionsselskabernes kampagner over for medlemmerne med henblik på at spare det rigtige op til pension og nye muligheder for seniorpension har givet flere henvendelser.

Behov for mere rapportering
Året bar også præg af øget efterspørgsel fra kunderne. Den ændrede arbejdssituation under lock down samt de store volatilitet på finansmarkederne skabte behov for nye og mere frekvente øget fonds- og solvensrapportering fra Forca til kunderne, og også myndighederne satte nye krav til rapporteringer.
En hurtig omstilling til den nye virkelighed med ugentlige statusmøder og oversigter over driftsleverancer var med til at skabe tryghed hos kunderne.
Investering i effektivitet og oprydning i egenudviklede systemer
Forca investerede også i 2020 både massivt i udvikling af nye digitale services på medlemsområdet og i udvikling af vores egne systemer og platforme, så vi som virksomhed digitalt kan være leve op til de fremtidige opgaver og kundernes ønsker og ambitioner.

Investering i effektivisering
Også i 2020 har vi investeret i effektiviseringer og på tværs af Forca identificeret, prioriteret og igangsat initiativer for at give mest værdi for kunder og medlemmer. Både når det drejer sig om at udnytte data endnu bedre, automatisere processer og udvikle nye robotter, som løser en række manuelle opgaver.
Således rundede egenfinansierede udviklingsaktiviteter 78.000 timer i 2020 mod 56.000 timer i 2019 - blandt andet til renovering af selskabets livkerne.
Udviklingen inden for it og digitale løsninger går som bekendt hurtigt, og levetiden for digitale produkter er blevet kortere end hidtil. For at være på forkant med dette har Forca gennem 2020 foretaget en grundig analyse af værdien af egenudviklede systemer og værktøjer og vurderet, at nogle af disse er utidssvarende eller udtjent. På den baggrund har vi foretaget en større nedskrivning af immaterielle anlægsaktiver.

Stigende krav fra lovgivning
Pensionsbranchen er lig med lovgivning, og kravene til compliance bliver stadig større som følge af de ændringer, som skal give forbrugerne større sikkerhed og bedre overblik over deres pensioner.
Det gælder blandt andet på Solvens II-området, hvor nye krav fra Finanstilsynet til solvensopgørelser betyder, at Forcas kunder ligesom resten af branchen fremover skal anvende nye værdiansættelsesmetoder til opgørelse af hensættelser under Solvens II.
Det førte i 2020 til, at Forca begyndte at udvikle en beregningsmodel til stokastisk modellering, ligesom branchens vedtagne reglement om kommunikation af prognoser til medlemmer førte til udvikling af en ny model til beregning af pensionsprognoser, der gør det muligt for medlemmerne at se risikoen på deres pensionsopsparing og følge det forventede udbetalingsforløb, når de går på pension.
At følge med udviklingen i lovgivning er en udfordring for hele branchen, men det er helt afgørende for vores kunder, at Forca evner en kort time-to-market, så kunderne kan leve op til den enhver tid gældende lovgivning.

Hurtig omstilling og skalerbarhed
Som virksomhed og servicepartner har Forca i 2020 vist, at vi i fællesskab ved hurtig omstilling kan fastholde høj kvalitet i både vores leverancer til vores kunder og service til medlemmerne, og at den skalerbarhed, der er i vores stordriftsmodel, er et godt fundament for at drive og udvikle en sund forretning - også i svære tider under besværlige omstændigheder.

Søren Østergaard
Administrerende direktør

 

Fungerer hjemmesiden ikke?


Vi kan se, at du bruger Internet Explorer. Du kan derfor opleve, at der er noget her på siden, der ikke fungerer, som det skal. Vi udvikler nemlig ikke længere forca.dk til at understøtte Internet Explorer. Årsagen er, at Microsoft ikke har opdaterer programmet siden 2019. Det betyder, at hverken funktionaliteten eller sikkerheden er tilfredsstillende.

Brug en anden browser
Vi anbefaler, at du bruger en af disse browser i stedet for:

Du er altid velkommen til at ringe til os på 39 45 73 00, hvis du oplever problemer med vores hjemmeside.